Koristi i mane on line edukacije lekara

 

Malo šta je toliko uticalo na svet koliko pandemija COVID 19. Proglašena marta 2020. godine, postavila je nova pravila u gotovo svim aspektima života. Od tog trenutka, jedan za drugim najpre su haotično odlagani, a potom i otkazivani prethodno najavljeni događaji: kongresi, stručni sastanci i edukacije. Nakon inicijalnog optimizma da će ovakvo stanje trajati kratko, postalo je jasno da će se, bar što se tiče edukacija, u svim oblicima sve završiti na virtuelnim okupljanjima. Srećom, pandemija nas je zatekla spremne. Informacione tehnologije su nam omogućile da bez izmeštanja iz sopstvenih kancelarija i radnih soba, pristupimo novim „društveno-virtuelnim“ događajima.

Koje su prednosti, a koje mane ovakvih okupljanja?

Za: Iz perspektive svih involviranih strana: predavača, pasivnog učesnika i ogranizatora, ako zaista želite edukaciju, nije važno gde ste, virtualnom događaju možete pristupiti bilo kad i bilo gde. Dovoljan vam je mobilni telefon i pristup internetu. Uslov je da to, naročito kao predavač, na adekvatan način ispoštujete, te bilo kada i bilo gde ima nešto drugačiju širinu u tom slučaju: pristojnost u virtualnom svetu podrazumeva da u svakom pogledu delujete da ste zaista posveđeni svom auditorijumu. Protiv: Iz perspektive svih involviranih strana, čak i ako zaista želite samo edukaciju nedostatak socijalne interakcije je najveća mana svih online okupljanja.

Pogledajmo sada pojedinačno, šta i koliko svakome od učesnika, pasivnom ili aktivnom pružaju i oduzimaju online edukacije.

Za: Pasivni učesnik prolazi jeftino, štedeći i vreme i novac. U većini slučajeva ova događanja su besplatna. Pružena je mogućnosti da odaberete samo sesije za koje ste zainteresovani. U jednom danu možete pratiti više različitih događaja, od kojih su neki snimljeni, te im možete pristupiti i naknadno. Ekran je samo vaš, niko vas ne mora videti, niko vam neće smetati, a i vi možete naglas komentarisati, kijati, kašljati, meriti temperaturu, čekati rezultate PCR testa ili kuvati ručak u isto vreme. Nema dvojbe, većina nas nikada u karijeri nije pohodila ovoliki broj ključnih kongresa u jednoj godini. Protiv: Nakon inicijalnog entuzijazma o velikim mogućnostima virtualne edukacije, čini se da je upravo sloboda za praćenje istih dovela do masivnog gubitka zainteresovanosti, te da parola bilo kad i bilo gde ipak nosi i brojne mane.

Za: Aktivni učesnik, predavač, osim uštede u vremenu i novcu, može da svoj nastup snimi u napred, te događaju prisustvuje i samo snimkom ukoliko je uživo sprečen, ili će se prosto opustiti u trenutku samog događaja. Osim toga, mnogo lokalnih edukacija i kongresa je u internet dimenziji dobilo publiku iz celog sveta, te je dodatni izazov prezentovati velikom auditorijumu. Protiv: Interakcija sa publikom, ma koliko ona bila impresivna u broju, nedostaje, pričate sebi kao u ogledalu i nemate ideju šta se dešava sa druge strane virtualne „žice“.

Za: Organizatori su se inicijalno morali potruditi i potražiti nove partnere, koji poseduju znanje da vurtualne edukacije tehnički sprovedu u delo. Proces pripreme događaja je umnogome kraći. Bilo kada i bilo gde deviza daje vam mogućnost da nadzirete ono što ste organizvali, komentarišete i dalje virtualno promovišete. Takođe omogućava pristup predavačima, koji u realnom događaju možda ne bi izdvojili svoje dragoceno ekspertsko vreme baš za vas, i još jednom, vaša publika je potencijalno ceo svet. Protiv: Nedostatak socijalne interakcije.

Nova realnost donela je promene koje možda i nisu samo nužno zlo. Dok sa nestrpljenjem očekujemo kraj pandemije i slobodnu socijalnu interakciju, treba da budemo svesni da je možda budućnost u post-COVID 19 eri upravo hibrid najboljeg iz realnih i društveno-virtualnih događaja.

Reference:

  1. Davidson L. The Pros and Cons of Virtual Conferences: Just My Opinions. Dostupno na: https://www.red-gate.com/simple-talk/blogs/the-pros-and-cons-of-virtual-conferences-just-my-opinions/ [Pristupljeno 12.12.2020.]
  2. Porpiglia F, Checcucci E, Autorino R, et al. Traditional and Virtual Congress Meetings During the COVID-19 Pandemic and the Post-COVID-19 Era: Is it Time to Change the Paradigm?. Eur Urol. 2020;78(3):301-303. doi:10.1016/j.eururo.2020.04.018
  3. Seymour-Walsh AE, Bell A, Weber A, Smith T. Adapting to a new reality: COVID-19 coronavirus and online education in the health professions. Rural and Remote Health 2020; 20: 6000.
  4. Speirs V. Reflections on the upsurge of virtual cancer conferences during the COVID-19 pandemic. Br J Cancer. 2020 Sep;123(5):698-699.